Monday 10 July 2017

SWEET REVENGE - Bab 1


Bumi dibasahi titisan hujan yang lebat. Seolah-olah menyedari rawannya hatiku ini. Aku senyum, menyapa dan menerima ucapan tahniah dengan wajah ceria. Tidak mereka tahu, tangisan yang selebat hujan itu melanda daerah hatiku.
Aku pasrah dengan kematian ayah lima bulan lalu. Seperti hari ini. Aku pasrah juga apabila menyaksikan jari kelingking ibu dihiasi cincin perkahwinan sekali lagi.
Rumah banglo dua tingkat, fesyen lama dan rekabentuk yang lama tak sukarlah nak cari bilik pengantin. Aku sengaja melarikan diri dari keriuhan majlis perkahwinan ibu dan ayah tiriku itu. Masuk dalam bilik pengantin, aku sedikit terkilan. Begini cara mereka menghias bilik pengantin? Hanya katil beropol-opol dari kain cadar kuning emas. Dihiasi jambangan bunga pemberian entah siapa-siapa dengan ucapan tahniah. Dan sebuah sofa panjang di tepi katil, terletak kusyen kecil berbentuk ‘love’ merah.
Tiba-tiba, aku rasa nak terkucil pula. Terus aku masuk ke tandas berdekatan dengan almari solek. Lama membuang hajat, aku dengar bunyi orang masuk ke bilik. Berdegang-degang, langgar semua barang. Isk!  

Aku baru nak keluar bila tiba-tiba telinga menangkap suara ibu.
“Janganlah bang. Nanti orang tengok.”
“Tak adanya orang tengok. Dalam bilik ni.” Suara lelaki itu sangat aku kenali.
Aku tunggu respon ibu pula. Bila senyap sunyi, aku intai dari bilik air. Hampir terjegil biji mata aku melihat apa yang berlaku.
Ibu dah dihimpit ke dinding di sebelah katil. Suami barunya sedang rakus menjilat leher ibu. Ibu berusaha menolak tubuh itu, tapi aku tahu ibu tak kuat bila suaminya macam orang kerasukan. Baju pengantin ibu dah melorot separuh badan.
“Cium abang, Jah.” Desak suaminya bila ibu meneleng muka ke sisi yang lain. Ibu akur dan ketika bibir mereka bertemu, aku dapat merasai sesuatu yang ganjil dalam diriku. Terasa seperti air liur aku yang meleleh. Aku teguk air liur sebelum meleleh dari bibir.
Sejenak, aku lihat ibu meramas belakang badan suaminya. Merapatkan badan mereka. Sambil kucupan mereka kian hebat. Bila ibu kesesakan nafas, suaminya berpindah semula ke leher dan dada ibu. Tercungap-cungap mulut ibu mencari oksigen. Sementara suaminya lasak menerokai leher dan mengulum telinga ibu.
Aku rimas di bilik air. Terasa bersalah mengintai ibu dan suaminya. Tapi, ada keinginan yang tidak dapat aku tundukkan begitu sahaja. Perasaan ingin tahu lebih beraja dalam diri.
Aku buka pintu bilik air sedikit lebar. Biar nampak lebih jelas. Ketika itu, bra hitam dari fabrik berbunga-bunga hijau kuning yang dipakai ibu sudah ditarik ke bawah. Terbuntanglah sebelah bukit pejal milik ibu. Tidak kesabaran, tangan suaminya meramas-ramas bukit ibu. Bukit ibu lebih besar dari tapak tangan suaminya.
Sedar-sedar sahaja, tanganku sudah berada di bukit kecilku pula. Tidak seperti ibu, payudaraku lembik dan pucat lesi. Sedangkan bukit ibu itu, merah dan nampak ranum sekali.
“Aammmm, cepatlah…” suara ibu merengek. Aku hairan bila ibu tidak kesabaran ketika suaminya benamkan muka di antara dua bukit itu. Walau hanya sebelah yang terusik, sepertinya ibu terdera mahukan keasyikan yang lebih lagi.
Kali ini, suaminya sudah menerkam ke sebelah bukit ibu yang merah kena ramas tadi. Bergoyang-goyang bukit itu diasak mulut suaminya. Ibu pula seakan mahu tumbang. Tidak mampu berdiri lagi. Tangan si suami sudah menahan badan ibu dari terjatuh. Aku pula yang berpeluh tika melihat peluh merenik di dahi ibu.
“Oh Jah, sedapnya. Dah lama abang tunggu.” Suami baru tidak puas setakat mengaut sepenuh mulutnya puncak bukit ibu yang semakin merah. Kali ni, dia berdiri tegak dan mula membuka sampinnya.
Alamak! Aku tak boleh tengok tu. Ngeri. Apa aku nak buat? Lekas-lekas, aku pusing badan. Rapatkan pintu bilik air. Sejenak, aku dengar bunyi pintu berdegang-degang sekali lagi.
Apalah orang tua tu. Tak menyempat-nyempat tunggu sampai ke malam.
“Dato! Dato!” Ada suara orang memanggil. Aku pun lekas-lekas pusing badan semula.
“Apa lagi?” bentak suami ibu keras. Siapa tak hangat hati bila dah berbogel separuh badan kena kacau pula. Aku sempat mengintai punggungnya yang bulut dan kakinya yang pendek. Nasib baik nampak belakang.
“Datin dan sampai, Dato.” Balas orang di luar pintu. Aku tengok ibu kalut. Suaminya yang bergelar Dato tu pun jadi kalut. Nasib ibulah. Jadi bini nombor dua. Aku dah pasang azam. Kalau Datin tu nak serang ibu, aku akan serang balik. Biar jadi pesta. Biar jadi sejarah. Biar viral seluruh Malaysia.
Sepuluh minit berlalu, akhirnya aku tarik nafas lega di bilik air. Nasib tak kena tangkap. Kalau ibu tahu, malulah aku.
Sebelum keluar, aku buang air kecil lagi sekali. Seluar dalamku pun dah basah. Bukan kena kencing tau. Adalah…rasa yang tidak tertafsir olehku.
Sebenarnya, aku pelik. Ibu sepertiku. Hidup dalam kepura-puraan. Kerana lelaki yang baru dinikahinya. Kerana masa depan aku yang belum nampak jalur pelanginya. Dan kerana ibu tidak biasa hidup tanpa cinta. Tapi, apa yang aku saksikan sebentar tadi, ibu menikmati belaian suami barunya itu. Kenapa begitu?
“Tina!” Namaku diseru ketika aku turun dari tingkat atas.
Senyumanku terkuak palsu. Aku melangkah longlai. Bukannya aku tak pernah bantah. Aku bantah keras kehadiran lelaki asing itu dalam hidupku. Takdir lebih memihak kepada dia.
Aku senyum, macam selalunya aku senyum. Ceria selalu.
“Uncle panggil Tina?” Plastik sungguh!
“Tak perlu panggil uncle lagi. Kan hari ni dah sah uncle naik takhta jadi ayah. Panggil aje Papa. Macam anak-anak papa ni.” Sengih bapa tiriku dan dua gadis lebih kurang sebayaku. Mereka pandang aku dengan seraut senyuman. Sama plastik macam aku. Tetapi akalku sedang menghadam sesuatu.
“Tina, kenalkan ini Sara dan Lisa, anak-anak papa. Mulai hari ni, Tina dah ada kakak,” ucap ayah tiriku, memperkenalkan aku kepada mereka.
Aku teragak-agak. Kekok apabila tiba-tiba ada dua orang kakak yang usia mereka sebaya denganku. Kenapa aku tak tahu sebelum ni? Ibu tak ada cakap pun. Aku terus tercari-cari kelibat ibu.
“Abang tak cakap pun ada anak?” Ibu muncul di sisiku. Macam aku, ibu rupa-rupanya tidak tahu.
Ayah tiriku dah bertukar wajah. Senyuman pada wajahnya hilang. Macam kena tarik malaikat lalu. “Apa beza abang cakap dulu atau sekarang? Sama juga, kan? Ejah kena kahwin dengan abang juga.” Suaranya rendah tapi bisanya berdesing di telinga. Agaknya tidak mahu didengari oleh tetamu yang lalu-lalang di keliling kami. Sesekali ada yang singgah mengucapkan tahniah pula.
Kedua-dua anak ayah tiriku sudah tampak tidak mesra. Pandang aku atas dan bawah, macam nak telan hidup-hidup.
Ibu terkulat-kulat di sisiku. Tunduk kerana malu dimarahi suami yang baru dinikahi sejam yang lalu. Sedang majlis resepsi ni belum pun berakhir lagi.
“Tina!” Ayah tiriku tinggikan suara. Mata mencerun padaku. “Kenapa buat sombong? Salamlah.”
Aku pula yang kena marah. Aku pandang ibu. Ibu guna isyarat mata suruh aku patuh. Dengan berat hati, aku hulur tangan.
“Papa,” Sara berpaling pada ayahnya selepas puas mengamati mukaku. “Sara ada adik macam Lisa pun dah cukup. Tak perlu ada adik lain lagi. 
Ewa, dia reject aku depan-depan. Ingat aku suka sangat jadi sebahagian keluarga kau? Aku rasa nak patah-patahkan saja tulang leher si Lisa ni. Aku tenung ibu yang nampak resah. Macam dia tahu tahap kesabaranku semakin goyah.
“Papa tak kira terpaksa atau rela, Sara dan Lisa kena terima Tina. Tina pun sama. Orang kata seberkas lidi tidak mampu dipatahkan. Jadi, jangan buat malu nama ayah. Jaga adab, jaga tingkah, jaga maruah ayah.” Dia tenung kami bersilih ganti.  
Aku tak tersentuh langsung dengan pepatahnya itu. Yang aku tahu, aku dah penat hulur tangan. Sudah lenguh pun.
Aku lihat Sara tidak berubah tingkah. Tetap berdegil. Padahal papanya dah beri amaran dengan renungan tajam. Oh, degil rupanya anak-anak Dato Ilham ni. Mesti ikut perangai bapa mereka ni.
Kalau tak degil, masakan Dato Ilham paksa ibu berkahwin dengannya sebaik sahaja tahu arwah ayah telah meninggal dunia? Itu yang aku tak faham tentang ibu. Cintanya menggunung kepada arwah ayah. Habis tu, kenapa kala tanah kubur tu belum pun ditumbuhi lalang, ibu sudah bernikah dengan lelaki lain? Lelaki yang tak pernah muncul dalam hidup kami selama hayat ayah.
“Sara,” panggil seseorang pula yang berjaya menghentak lamunanku. Sseorang wanita seusia ibu muncul dari belakang Sara. Terus tangannya berlabuh di bahu Sara. “Sara kena dengar cakap papa, sayang. Kita kan dah bincang elok-elok.” Mereka bertatapan.
Aku rasa tatapan mereka tu lain macam. Macam ada misi tersembunyi. Aku terus pusing pandang ibu. Ibu tunduk, seakan gentar berdepan dengan wanita itu. Terkulat-kulat pula ibu menghulurkan tangan kepada madunya tu.
Aku yang berdebar bila wanita tu tenung ibu seakan berfikir sesuatu. Tangan ibu dah lama tersua. Dato Ilham tiba-tiba mendehem. Spontan, senyuman terukir di bibir wanita yang tak lain tak bukan, madu ibuku. Isteri pertama Dato Ilham.
Anehnya, tangan ibu tidak dilepaskan. Sebaliknya, belakang tapak tangan ditepuk-tepuk. “Maaflah dik, akak ni pantang tengok barang kemas. Lebih-lebih lagi cincin yang baru.” selanya dengan senyuman penuh makna.
Mataku membeliak. Bila aku amati tangannya, cincin kahwin ibu menghiasi jari manisnya. Sementelah ibu, hanya memakai cincin yang tidak muat pun padanya.
“Ejah tak kisah kan berkongsi dengan saya? Apa pun, saya isteri nombor satu. So, saya berhak memilih yang mana saya nak. Betul tak, kanda?” tokoknya, seakan mengumumkan bahawa izinnya bersyarat. Seakan mengumumkan Dato Ilham merestui tindakannya merampas cincin kahwin ibu.
“Maaflah, adik kena pakai cincin kat jari kelingking. Masa akak kahwin dulu muat lagi kat jari manis. Tapi akak nak sangat adik pakai sebagai tanda setuju antara kita untuk berkongsi suami. Dan kalau nanti Dato nak kahwin lain, adik bagi pula cincin tu kat bini nombor 3 tu. Opss!” Dia ketawa sinis. Macam lucu pula padanya.  
Aku merengus. Tahun bila dia kahwin? Aku yakin masa tu dia masih kurus dan muda remaja. Penat-penat saja aku buang tenaga buang masa memilih cincin kahwin untuk ibu. Alih-alih, wanita ni pula yang pakai.
“Tina, kan?” Wanita itu pandang aku. Wajah banyak senyum. Aku angguk, tapi otak dah mula menebak sesuatu. “Kenapa? Macam tak puas hati saja.” Dia joget kening. Aku pandang ibu dan ibu beri isyarat lagi. Lantas aku pun senyum plastik dan geleng.
“Saya Datin Kalsom. Boleh panggil mama juga. Isteri pertama Dato Ilham. Dan satu-satunya yang layak bergelar Datin.” Dia depakan tangan dan rai aku dalam pelukan. Bila dia lepaskan pelukan, jarinya dilayang-layang depan mataku. “By the way, cantik cincin ni. Tina yang pilih, kan?”
Aku angguk seraya menelan rasa kecewa dengan sikap Dato Ilham yang berdiam diri. Dia patut berlaku adil. Bukannya dia tak mampu belikan Datin ni cincin yang lain. Kalau nak sangat-sangat pun, beli saja yang sama macam ibu. Tak perlulah nak bagi cincin lama yang dah tak muat di jari sendiri.
 “Oh Ejah Ejah Ejah, jangan ambik hati kata-kata akak minggu lepas. Akak terkejut. Kalau Ejah di tempat akak, mesti terkejut.” Dia pegang tangan ibu pula. Ibu senyum macam takda apa-apa antara mereka. Dua orang isteri Dato Ilham sungguh pandai bermuka-muka. Itu firasat aku dan selama ini firasat aku tak pernah melencong.
“Nasib baik akak ni kuat dan sihat. Kalau ada sakit lemah jantung, pasti dah arwah. Senanglah kau naik takhta jadi Datin pula.” Datin Kalsom tepuk-tepuk bahu ibu. Tapi aku tahu kata-katanya tadi berupa sindiran. Pasti menusuk ke hati ibu.
Ibu sekadar senyum.
“Takkan senyum saja. Tak ada suara?” Datin Kalsom nampak tak senang. Dia berpusing kepada suaminya. Terus mengkritik. “Tengoklah kanda. Bukan I yang tak mesra dengan dia. You tengoklah sendiri. Dari tadi I cakap macam-macam, dia tak diam  jer. Atau dia memang tak suka I?
Ewaaaaa, cepatnya berubah tingkah. Kan dah kata tadi. Memang dia pandai bermuka-muka. Ibu sudah menggelabah. Lagi-lagi bila ayah tiriku sudah hangat hati.
Ejah, kau tu isteri muda. Walau umur kau lebih tua dari Kalsom tapi kau pangkat isteri muda. Jadi, kau kenalah respect kat madu kau ni.”
“Maaf bang. Ejah bukan tak respect. Ejah tak bersedia…”
“Bersedia apa lagi.” Ayah tiriku dah naik oktah. Dia terus ke sebelah ibu dan pegang lengannya. Kemudian, dia tunduk dan berbisik di telinga ibu.
“Baik kau bersedia sekarang. Sebab aku tak peduli nanti sama ada kau dah sedia atau belum. Malam ni juga kau akan jadi hak aku.”
Merah muka ibu. Aku telan air liur. Walau usia baru menginjak dua puluh tahun aku boleh membayangkan aksi malam pengantin yang dimaksudkan ayah tiriku itu.
Aku hanya mampu mengeluh. Jika aksi yang aku saksikan tadi pun sudah gelojoh semacam, bagaimana agaknya aksi malam nanti. Aku risau kalau ibu tak mampu menangani lelaki tua ni.
Datin Kalsom nampak tambah geram dan terus berpusing. Langkahnya laju masuk semula ke dalam rumah. Lisa dan Sara terkejar-kejar dari belakang. Nampaknya, jawapan ibu tadi menggawatkan keadaan antara mereka. 

No comments:

Post a Comment