Monday 5 June 2017

RAKUS - Bab 1


Bab 1

Tiupan angin yang menyapa wajah, tidak selembut sentuhannya. Seperti ada sakti, tiap kali jari-jemarinya berlabuh di kulit. Yang damainya menyimpul sekeping hati. Belaian lembut bibirnya di pipi, menghangatkan tubuh dan menjanjikan harapan.

Aku sering terbuai bila bibirnya yang kaku tidak pernah tergaris senyuman itu lincah menari-nari, menguis-nguis dan bermanja-manja di pipi dan bibirku selalu. Dan setiap kali mata kami bertemu tatap, aku tenggelam dek panahan nafsu tanpa bicara pun. Seolah-olah, keinginanku dan kemahuannya seiring dan sehaluan.

Dummm! Punggungku bagai kena hentakan. Aku pandang wajah dia. Kekasih idaman hati. Kosong? Erk? Mana dia pergi?

“Aara?” Umi muncul di muka pintu. Terus menggeleng pandang aku.

“Dah besar panjang pun, masih jatuh katil lagi.” Umi dah komen. Aku pandang sekitar bilik. Matahari dah menyambar dari langsir yang sedikit terselak. Selimutku pula masih membelit di badan. Bezanya, aku dah terhempuk di bawah katil.

Mulut umi masih membebel. “Sampai bila nak terus macam ni, Aara?”

Adoi! Umi pun…bukan punggung dia yang sakit pun? Aku jatuh bawah ni jer. Tak jatuh mana-mana lagi. Tahu jatuh, aku tahulah nak bangun. Kecoh jer.

Jadinya, aku balas tak berlapik juga. “Sampai Aara dah kahwinlah, umi. Ada suami tolong peluk. Taklah Aara pusing-pusing atas katil lagi.” Aku pasang angan-angan tu dah lama tau.

“Masalahnya, umi risau nanti suami Aara lari tidur kat sofa kalau tiap-tiap malam kena tendang dengan Aara. Aara tu buas!”

Makan dalam siot. Umi kalau komen tidak pernah berlapik. Pedas pula tu. Aku ni mesti mewarisi gen umi agaknya.

“Buas pun anak umi juga.” Aku bangkit, gosok-gosok punggung. Sebelum rebahkan badan semula di katil.

“Tambahan pula, umi pun tahu siapa bakal suami Aara, kan? Takkanlah dia biarkan Aara jatuh tergolek-golek kat bawah katil. Entah-entah, tiap-tiap malam dia ikat Aara kat dada dia, bawah ketiak dia, tak pun…”

Bumm! Bantal melayang dan mendarat terus ke mukaku. Spoil betullah. Aku baru mimpi berasmara dengan si dia jejaka hati. Baru nak berangan-angan dihimpit suami mithali.

“Apalah dosa umi sampai ada anak yang tak reti malu macam Aara ni.” Umi dah buang tebiat. Merungut tak tentu pasal. Tak sporting betul!

Aku ambil bantal yang dihumban tadi, terus kepit kat celah kelangkang.

“Hoi! Bangunlah. Dah pagi ni. Tolong umi kat dapur lagi bagus.”

Kan aku dah kata. Mulut umi tak boleh tutup. Berasap telinga aku menadah. Terpaksalah aku tarik selimut. Nak kurangkan volume.

Dan-dan umi hempuk bantal guling yang jatuh dari katil. Punggung yang sedia sakit jadi tambah kebas.

“Ya lah, Aara bangun ni.” Aku merengus. Sedar aku tewas sebelum berperang dengan umi.

No comments:

Post a Comment