Monday 5 June 2017

RAKUS - Prolog



Prolog

Namaku Aara binti Johari. Empat huruf aje. Bukan empat suku kata tau. Dieja dengan huruf A di depan. Bukan itu saja, double A pula tu. Makanya, aku adalah orang pertama dalam kelas yang cikgu panggil kehadiran setiap hari. Orang pertama ambil bantuan sekolah di dewan. Orang pertama juga yang duduk di meja depan dewan sekolah ambil peperiksaan. Pendek kata, aku adalah orang pertama dalam semua hal.

Mula-mula aku memanglah kekok. Pernah marah ayahku sebab letak nama Aara. Tapi, orang kata alah menang tegal biasa. Lama-lama, aku dah bersedia setiap masa. Belum cikgu panggil, aku dah angkat tangan. 

“Hadir, cikgu.” Dengan riak bangga gitu. Cikgu baru selak buku kedatangan tu. Kekadang tu, aku tak bagi cikgu duduk pun. Aku terus hadang dia depan pintu kelas. Tunjuk muka aku ni.

“Ya, cikgu tahu Aara budak paling rajin datang sekolah. Hadir. Sebelum cikgu masuk kelas, cikgu dah tick nama, ya.” Cikgu pun, hebat-hebat. Ada aura telepati antara kami. 

Mungkin kebiasaan itu menjadi sebati dalam diriku. Lantas, aku mudah tertarik pada kasut pertama yang aku nampak di kedai, beg tangan pertama yang umi belikan, lagu pertama yang aku hafal liriknya, filem pertama yang aku tengok dengan Ain, dan lelaki pertama yang menjaga kehormatanku. 

Yup! Aku jatuh cinta pada hari hitam penuh sejarah dalam hidupku itu. 

Aku dah lah bangun lewat hari tu. Sakit perut pula. Itulah…mesti angkara pelahap makanan kat rumah kenduri semalam. Semua aku bantai sampai licin pinggan. Kalau boleh, gulai satu kawah tu aku nak cedok sampai habis. Nasib baik, umi dah tolak-tolak kepalaku. Bagi warninglah tu. Kata umi, aku ni buat malu mak bapa jer kalau ajak pergi rumah kenduri. Kejam, kan? Aku dah lah suka sangat pergi makan rumah orang. Free tu. Siapa tak suka?

Akibatnya, perut aku buat dajal. Tak cukup hal tu, aku ditinggalkan bas ke sekolah. Dah lah pagi tu aku ada peperiksaan akhir tahun darjah 5. 

Umi hantar aku sampai stesen bas. “Betul Aara boleh pergi sekolah sendiri ni?” Umi ragu-ragu. Tapi umi tiada pilihan. Dia terpaksa menjaga Mak Som yang baru bersalin semalam. Ayah pula dah turun menjala ikan dari semalam. Belum nampak muka lagi. 

“Umi jangan risau. Aara dah pernah naik bas.” Betul apa. Aku dan Ain selalu balik lewat sekolah dan naik transport awam ni balik dari sekolah. Kalau kami boleh balik, maknanya kami boleh juga pergi, kan? 

“Ingat tau, kalau ada apa-apa…”

“Aara akan jerit sekuat hati dan tendang sekuat-kuat tenaga.” Wacaaak! Aku kangkang kaki. 

Aduhhh! Sakitnya perut. Celah kelangkang pun sakit juga. Isk!

“Kenapa?” Umi dah mula kerut-kerut dahi bila mukaku berkerut agaknya. Tahan sakit. 

Sebelum cerita lagi panjang dan aku pun dah lambat, aku terus sahaja lompat masuk dalam bas ketika ada penumpang nak turun. 

“Bye umi!” Aku jerit macam kanak-kanak Ribena jual sayur. 

Taklah jauh sangat jarak sekolah dengan rumahku. Antara tiga buah kampung dan seberang sungai saja, bas pun masuk susur khas untuknya berhenti. Aku laju jer turun sebelum bas betul-betul berhenti. Kakiku laju walau perut tengah meragam-ragam. Dalam otakku, matematik oh matematik. 

“Awak!” Ada suara yang sangat lantang di belakangku. Tapi aku hayun kaki kian deras. 

“Awak!!” Kali ni kakiku tersangkut bila tiba-tiba beg sandangku ditarik seseorang dari belakang. Hampir melayang badanku sekaligus. 

“Wei! Kau…” 

Opss! Kacaknya dia. Suaraku tersangkut kat kerongkong. Lagi-lagi, dia terus ke depanku. Pandang aku penuh minat siot. Aku pun toleh kiri kanan. Takde orang pula. Matilah aku…matilah. 

Macam mana kalau dia rogol aku kat semak-samun tepi jalan raya ni? 

“Kau…kau nak apa ni?” suaraku bergetar beb. Aku tak tipu. Memanglah aku gerun. Tapi kenapa ya suaraku macam tak mahu nak jerit masa tu. Tak pula aku buka langkah nak tendang orang ke. Sebaliknya, hari itu, aku memang reda kena rogol agaknya. 

“Kau…”

‘Ha? Dia nak aku?’ 

Dia tiba-tiba buka jaket merah yang membaluti tubuhnya. 

Oh no! Aku dah cuak. Nasib baik kakiku berundur setapak bila dia datang rapat padaku. Masalahnya, dia tak berhenti di situ. Dengan jaket itu, dia kepung badanku dan sekerlip mata sahaja, tubuh kami bersentuh. 

“Umiii!!!”
























No comments:

Post a Comment